De eerste weken - Reisverslag uit Paysandú, Uruguay van Wiert Wiertsema - WaarBenJij.nu De eerste weken - Reisverslag uit Paysandú, Uruguay van Wiert Wiertsema - WaarBenJij.nu

De eerste weken

Blijf op de hoogte en volg Wiert

05 Oktober 2013 | Uruguay, Paysandú

Ik heb er hier nu bijna drie weken opzitten en ik kan zeggen dat ik me nog geen moment verveeld heb.
Overdag ben ik aan het werk voor de stage. De eerste dagen heb ik vooral achtergrond informatie opgezocht over het onderwerp, maar de laatste dagen ben ik meer bezig geweest met metingen. Ik moet meten hoe snel water wegzakt in de bodem. De snelheid hiervan zegt iets over de kwaliteit van de bodem, tenminste, dat is het idee. Het is een eenvoudige meting die je ook makkelijk bij boeren in het land kunt doen. Als je dit combineert met een paar andere eigenschappen van de bodem kun je zeggen hoe geschikt het land voor een bepaald gewas is. Deze metingen moet ik ook bij een paar boeren in de buurt doen, omdat daar ook proefvelden liggen. Op deze manier kan ik direct wat van de omgeving zien.

's Avonds probeer ik meestal wat Spaans te leren en daarna eet ik samen met mijn huisgenoten (rond 23 uur!). Verder heb ik al een aantal keer gehad dat ik werd uitgenodigd door andere studenten om bij hun 'Azado' te gaan eten. Dit is typisch voor Uruguay. Het is een soort barbecue wat ze gewoon in de openhaard doen. Aan één kant van de haard brandt het vuur en aan de andere kant zetten ze een rooster om vlees op klaar te maken. Dit begint rond tien uur 's avonds en vaak wordt er direct een feestje achteraan geplakt. Deze feestjes worden gewoon in huis georganiseerd, dus als er huisgenoten alvast naar bed willen dan hebben die pech.
Zodra de temperatuur wat hoger wordt dan verplaatsen deze feestjes zich naar buiten. Dus in de zomer zal alles wel buiten zijn. Afgelopen maandag was er ook een feestje buiten. Een aantal studenten studeren dierwetenschappen en hun volgende vakken worden ergens anders gegeven, dus ze hadden voor een afscheidsfeestje een rodeo-stier geregeld. Dit kon natuurlijk niet binnen!
Dus wat betreft de feestjes is de mentaliteit van de studenten hier niet veel anders dan in Nederland!

Het eerste weekend dat ik hier was ben ik zaterdagmiddag met drie jongens mee geweest op jacht. We hebben toen wat vogels hier op het terrein van het proefstation geschoten. Dit was wel mooi om een keer mee te maken. Zondag was hier niet zoveel te doen, maar er was wel voetbal op tv, dus daar heb ik met huisgenoten naar gekeken.
Afgelopen weekend bestond het proefstation hier 50 jaar en dat was reden voor een groot feest. De dag begon om 10 uur 's ochtends en het liep de hele dag door. 's Middags was er een enorme barbecue georganiseerd voor alle vijfhonderd aanwezigen (zie foto op facebook). En aansluitend waren er twee bandjes die een optreden verzorgden. De dag was officieel afgelopen rond zes uur, maar het was ongeveer 1 uur toen ik weer thuis was, een mooi dagje dus!

Voor dit weekend heb ik nog geen plannen, maar we zullen vast wel iets gaan doen. Ik zie het wel.
Jullie zullen het in het volgende verslag wel lezen!

Groeten,
Wiert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Uruguay, Paysandú

Stage in Paysandú, Uruguay

Recente Reisverslagen:

01 Februari 2014

En casa en los Países Bajos

30 December 2013

Feestmaand

08 December 2013

Oogst, meer asado's en WK-loting

11 November 2013

RoundUp, 'Uruguayan graduation', & ‘Kill the cat!'

19 Oktober 2013

Kalm aan
Wiert

Actief sinds 18 Sept. 2013
Verslag gelezen: 411
Totaal aantal bezoekers 6955

Voorgaande reizen:

17 September 2013 - 29 Januari 2014

Stage in Paysandú, Uruguay

Landen bezocht: