Feestmaand - Reisverslag uit Paysandú, Uruguay van Wiert Wiertsema - WaarBenJij.nu Feestmaand - Reisverslag uit Paysandú, Uruguay van Wiert Wiertsema - WaarBenJij.nu

Feestmaand

Blijf op de hoogte en volg Wiert

30 December 2013 | Uruguay, Paysandú

Ook in Uruguay is december dé feestmaand van het jaar. Hoewel sinterklaas hier niet gevierd wordt zijn er genoeg vervangende feestjes. Bijvoorbeeld om te vieren dat het zomervakantie is, of vanwege een personeelsfeestje of gewoon omdat het kan. En daarnaast de feestjes die we in Nederland ook vieren: kerst, oud en nieuw en natuurlijk mijn verjaardag.

Met kerst ben ik bij Bernardo zijn familie geweest. Bernardo is een huisgenoot op de EEMAC en zijn familie woont in Palmitas. Dit is een klein dorpje wat je in een paar minuten gezien hebt en waar iedereen elkaar kent, vergelijkbaar dus met Spijk of Garsthuizen. Daarnaast heb ik een rondleiding gehad op een landbouwbedrijf van een vriend van Bernardo. Omdat ze zo’n 25000 tot 30000 hectare in gebruik hebben was het machinepark wel een kijkje waard. Daarnaast hebben ze op het bedrijf huisvesting voor zo’n 120 werknemers. Een flink verschil dus met Nederland.
Bij ons thuis in Nederland ligt de nadruk het meest op eerste kerstdag maar hier wordt vooral kerstavond gevierd. Samen met een paar ooms, tantes en de opa en oma van Bernardo hadden we een asado. Voor deze gelegenheid werd een compleet varken bereid, met daarnaast nog wat lamsvlees en salade. Met kerstavond krijgen de kleine kinderen hier cadeautjes en de kerstman had ook voor mij een cadeau meegenomen: een mooie pet van Uruguay.

Aansluitend zijn we met een paar vrienden van Bernardo naar een feest geweest in een plaats even verderop.
Op eerste kerstdag zijn we met dezelfde vrienden naar de Rio Uruguay geweest. Dit is de rivier tussen Uruguay en Argentinië. De vriend van Bernardo met het grote landbouwbedrijf had ook een speedboot, en het bleek dat je hier prima mee kon waterskiën. In Nederland zou ik er niet aan moeten denken om op eerste kerstdag te gaan zwemmen en waterskiën, maar hier was een aangename manier om de hitte te weerstaan. Het was zo’n 40 graden. Wel moet ik zeggen dat de hele beleving van kerst zoals je die hebt in Nederland me hier wat ontgaan is. De kerstgedachte met acties zoals Serious Request is hier niet echt aanwezig.

Gisteren was mijn verjaardag en dit is ook hier niet onopgemerkt voorbij gegaan.
Een tijdje geleden heb ik op internet gezocht of er ook carbid in Uruguay te vinden was. Studenten en docenten hier wisten niet goed was ‘carburo de calcio’ was en ze wisten al helemaal waar ik het zou kunnen kopen. Op internet had ik al een website gevonden om carbid uit China te importeren. Het probleem was alleen dat de minimale hoeveelheid 22.5 ton was, dit leek me wat teveel van het goede. Daarom ben ik maar op goed geluk een paar winkels binnen gestapt en bij de vierde winkel was het raak. Naast wasmachines, strijkplanken en betonmolens verkochten ze ook carbid.
Ramiro had nog een oude melkbus thuis staan, dus de uitrusting was compleet. Gisteren hebben we proefgedraaid en een paar schoten gelost op het proefstation en bij mijn begeleider in zijn tuin. Gisteravond hadden we een asado bij mijn begeleider vanwege mijn verjaardag dus al met al was het een prima verjaardag.

Vlak voor kerst ben ik een weekendje naar Montevideo geweest. Ik verbleef thuis bij Manuel (een huisgenoot). Hij heeft me Montevideo laten zien, een stad vergelijkbaar met Amsterdam in omvang. Maar in de eerste week van januari ga ik nog een trip maken in het zuiden, dus dan zal ik Montevideo nog wat uitgebreider bekijken.
De reden voor mijn verblijf in Montevideo was dat ik een afspraak had met een importeur van aardappels. Deze man importeert aardappels onder andere uit Nederland en ik ben een dagje met hem op stap geweest om te zien hoe de aardappels hier verbouwd worden. Ze hebben hier twee teelten per jaar en er gebeurd nog veel met de hand. Aardappels worden met een soort schijf uit de grond gehaald en vervolgens worden deze met de hand opgeraapt (bij 35 – 40 graden). Deze aardappels worden bij de boer direct gewassen en in zakjes gestopt zodat ze binnen 1 of 2 dagen in de winkel liggen. Elke boer heeft dus een installatie om aardappels te wassen en om op te zakken.
Kortom, een erg leuke en interessante dag wat goed past in mijn feestmaand hier in Uruguay.

Ik blijf hier nog een maand aangezien ik op 29 januari weer vertrek naar. Hiervan zal ik dus één week vakantie nemen. Voor de rest van de tijd heb ik nog niet veel in de planning (behalve aan mijn verslag werken), maar aangezien hier (bijna) niets gepland wordt verwacht ik nog wel genoeg mee te maken voor een volgende blog. Wordt vervolg!

Voor iedereen alvast de beste wensen voor 2014!
Groeten uit Uruguay,
Wiert

  • 08 Januari 2014 - 13:11

    Martin En Janny:

    Mooi dat je ons mee neemt op reis met je verhalen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Uruguay, Paysandú

Stage in Paysandú, Uruguay

Recente Reisverslagen:

01 Februari 2014

En casa en los Países Bajos

30 December 2013

Feestmaand

08 December 2013

Oogst, meer asado's en WK-loting

11 November 2013

RoundUp, 'Uruguayan graduation', & ‘Kill the cat!'

19 Oktober 2013

Kalm aan
Wiert

Actief sinds 18 Sept. 2013
Verslag gelezen: 430
Totaal aantal bezoekers 6940

Voorgaande reizen:

17 September 2013 - 29 Januari 2014

Stage in Paysandú, Uruguay

Landen bezocht: