Oogst, meer asado's en WK-loting - Reisverslag uit Paysandú, Uruguay van Wiert Wiertsema - WaarBenJij.nu Oogst, meer asado's en WK-loting - Reisverslag uit Paysandú, Uruguay van Wiert Wiertsema - WaarBenJij.nu

Oogst, meer asado's en WK-loting

Blijf op de hoogte en volg Wiert

08 December 2013 | Uruguay, Paysandú

Ondertussen ben ik alweer bijna drie maanden in Uruguay en daarmee is de stage ruim over de helft. Misschien begin ik zelfs al een beetje een Uruguayaan te worden.
Iedereen loopt hier de hele dag met een thermoskan onder de arm en een ‘mate’ in de hand. Daar kon ik niet bij achter blijven en ik heb (bij wijze van Sinterklaas cadeau) zelf ook een mate gekocht (zie foto). Een mate is een soort beker, gemaakt van een vrucht die hier groet, omhuld door leer. Voordat je de mate kunt gebruiken moet je eerst een aantal dagen oude yerba (soort thee) erin stoppen zodat het hout bewerkt wordt. Gisteravond was de eerste keer dat de mate gebruikt kon worden en daarom ben ik als echte Uruguayaan op de foto gezet. Met een poncho, een (hoed) een soort zweep om je paard aan te sporen, met werklaarzen en broek.

Vorige week zondag zat ik met wat vrienden bij een restaurantje te eten. Dit was bij een brandstofpomp. Op een gegeven moment kwam er een combine aan rijden om brandstof te tanken en omdat dit een grote machine (John Deere 9650 STS met 30 voet maaibord voor de insiders) was, was vanzelfsprekend mijn aandacht gewekt. Nadat ik ernaar toe gelopen was om een paar foto’s te maken begon de boer een praatje te maken. Hij zag dat ik geïnteresseerd was en hij wilde me alles wel laten zien. Vervolgens nodigde hij me uit om mee te gaan naar het land waar ze zouden gaan oogsten. Zo gezegd, zo gedaan. Hij heeft me speciaal opgehaald en terug gebracht naar het proefstation waar ik hier woon, dus het was prefecte service van de man. Hij was momenteel bij zijn familie bedrijf aan het oogsten (zo’n 1000 ha), maar hij werkt ook bij een ander bedrijf dat ongeveer 25000 hectare in gebruik heeft. Misschien dat ik nog een keer met hem mee ga om ook daar wat velden te bekijken.

Afgelopen week hebben de studenten hier hun laatste lessen gehad voor de zomer en de meesten zijn nu vertrokken om vakantie te vieren of om te leren voor hertentamens. In ieder geval is het hier een stuk rustiger, maar gelukkig zijn er nog een paar achterblijvers omdat ze aan hun scriptie beginnen of omdat ze hier werken. In ieder geval zit ik hier niet alleen.
En omdat het schooljaar nu voorbij is was het weer tijd voor een ‘asado’. Samen met alle docenten, werknemers en studenten die hier werken was er gisteravond een grote barbecue. Terwijl op dit moment in Nederland waarschijnlijk talloze mensen met houten spateltjes in hun gourmetstel hun stukjes vlees braden word hier een echte boerengreep gebruikt om het vlees te keren (zie foto).

De weersomstandigheden beginnen steeds warmer te worden. Momenteel is het weer hier zoals een zomerse dag in Nederland. Een strak blauwe lucht waarbij het kwik elke dag richting de dertig graden gaat. Maar in januari kan het zelfs over de veertig graden worden!
Omdat het hier ’s zomers zo warm wordt trekt iedereen in de vakantie naar het zuiden. Het is daar iets koeler, en daar schijnen fantastische stranden te zijn. De eerste week van januari schijnt iedereen in Uruguay naar het strand te gaan, dus ik ben van plan om ook een weekje vakantie te nemen. Er staat een trip op de planning naar Montevideo, Rocha en Colonia. Daarnaast heb ik contact met een importeur van aardappels. In de buurt van Montevideo schijnen aardappels verbouwd te worden en waarschijnlijk ga ik daar ook een keer een dagje kijken.

Wat betreft mijn stage werkzaamheden: Afgelopen tijd ben ik vooral buiten aan het werk geweest om graan te oogsten en om wat metingen te doen. De opbrengst van tarwe ligt rond de 3 ton per hectare. Hiermee zijn ze hier ook niet erg tevreden, maar vlak voor de oogst is hier veel regen gevallen waardoor de afrijping niet optimaal was.
Gisteren ben ik met Javier mee geweest naar een boer waar hij een proef heeft. Deze boer heeft met zijn 40 voets combine met GPS en opbrengst monitor (in vaktermen: een vreselijk dik ding) zijn proef geoogst. Dit levert een opbrengstkaart op van het perceel wat Javier gebruikt voor zijn onderzoek. Voor mij was het een mooie gelegenheid om een knap stukje techniek te aanschouwen!

Ten slotte heb ik deze week voor het eerst meegemaakt dat de mensen zich hier ongerust maakten. Met het WK-voetbal is Uruguay ingedeeld met Engeland, Italië en Costa Rica, een zware loting. Maar ik kon ze gerust stellen: “Don’t worry! jullie hoeven tenminste niet tegen Oranje!“

Groeten,
Wiert

  • 09 December 2013 - 14:00

    Reinout:

    Wauw, wat een mooie (agrarische) plaatjes Wiert! Zeker die dikke combines zijn wel een leuke onderbreking van het kantoorwerk hier :p En die mate hebben ze in Brazilie ook, erg lekker (ook koud goed te drinken, helpt goed tegen de warmte!). Geniet nog even van die mooie, warme Kerstwerken (toch iets beter dan Nieuw Zeeland afgelopen jaar denk ik!)

  • 15 December 2013 - 13:56

    Oma Kloosterhuis:

    Prachtig verhaal. Leuk om inzicht te krijgen in jouw leven daar.

  • 22 December 2013 - 15:29

    Christa Pettinga:

    Hallo Wiert,

    Namens de Protestantse Gemeente van Uithuizermeeden wens ik jou gezegende kerstdagen en de allerbeste wensen voor 2014.
    We hopen jou begin 2014 weer te kunnen begroeten op Mey.


  • 29 December 2013 - 21:08

    Johanna Kloosterhuis:

    Hallo Wiert,

    2 Week geleden van je oma gehoord dat we je via deze blog kunnen volgen.
    Al je verhalen gelezen. Zo te merken al veel gezien en indrukken op gedaan, maar wel op een relaxte manier.
    Maar natuurlijk vandaag: van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

    We blijven je verhalen volgen en horen wel een uitgebreid verslag wanneer je weer terug bent.

    Groetjes,
    Johanna en Bert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Uruguay, Paysandú

Stage in Paysandú, Uruguay

Recente Reisverslagen:

01 Februari 2014

En casa en los Países Bajos

30 December 2013

Feestmaand

08 December 2013

Oogst, meer asado's en WK-loting

11 November 2013

RoundUp, 'Uruguayan graduation', & ‘Kill the cat!'

19 Oktober 2013

Kalm aan
Wiert

Actief sinds 18 Sept. 2013
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 6939

Voorgaande reizen:

17 September 2013 - 29 Januari 2014

Stage in Paysandú, Uruguay

Landen bezocht: